Natura 2000 támogatások adózása - Változás

Primag - primag mag
Primaq - Prima Mag

HÍRLEVÉL

Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy Ön is elsőként értesülhessen újdonságainkról, akcióinkról.

Az Adatvédelmi Nyilatkozatban foglaltakat tudomásul vettem, elfogadom.

>> Hírek >> Natura 2000 támogatások adózása - Változás

Primag - primag mag
Az Adatvédelmi Nyilatkozatban foglaltakat tudomásul vettem, elfogadom.

 

A Natura 2000 kompenzációs támogatás célja a Natura 2000 gyep- és erdőterületek megőrzése és fenntartása érdekében felmerülő gazdálkodói költségek és bevételkiesések ellentételezése. A támogatás jellegét tekintve normatív, elszámolási kötelezettséggel nem járó, vissza nem térítendő támogatás, melyre a Széchenyi 2020 program keretében évente lehet pályázni.
 

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (Szja tv.) 4. § (2) bekezdésében olvasható általános szabálya értelmében magánszemély esetében a különféle forrásból származó támogatások egésze – amennyiben a törvény másként nem rendelkezik – a folyósítás évében felmerülő bevételnek minősül.

Az Szja tv. az általános szabálytól eltérő rendelkezést tartalmaz a költségek fedezetére, illetve fejlesztési célra folyósított támogatásokra vonatkozóan.

Az Szja tv. 3. § 42. pontja értelmében ilyen támogatásnak a „költségek fedezetére vagy fejlesztési célra folyósított olyan támogatás, amelyet a magánszemély kizárólag a ténylegesen felmerült, igazolt kiadásainak a folyósítóval történő elszámolási kötelezettsége mellett kap”.
 

Ezzel összhangban ezekre a támogatásokra az Szja tv. 19. §-ában és 51. §-ában foglalt eltérő szabályozás értelmében öt éves halasztott adózásra van lehetőség, hogy a támogatással szemben a támogatás folyósítását követő években felmerülő költségeket is érvényesíteni lehessen.
 

A Natura 2000 támogatást a Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) a korábbi időszakban ilyen támogatásnak tekintette, amelynek a következményeivel az öt éves halasztott adófizetési lehetőség miatt a magánszemély gazdálkodók a 2017. évi adóbevallásuk kapcsán szembesülnek először.

Ha ugyanis az elmúlt öt évben a támogatáshoz kapcsolódóan nem merültek fel a támogatás összegével megegyező összegű konkrét költségek, akkor ezen értelmezés szerint 2017. évre vonatkozóan az öt évvel korábban folyósított támogatás költségeket meghaladó része – akár a támogatás teljes összege – adóköteles bevételnek minősül, ami egyrészt szja, másrészt egészségügyi hozzájárulási kötelezettséget jelent.
 

A NAV a közelmúltban polgári kezdeményezésre az Szja tv. fent ismertetett korábbi értelmezését felülvizsgálta, melynek értelmében a Natura 2000 támogatást a továbbiakban – visszamenőleges hatállyal – az Szja tv. általános szabályozása szerinti bevételként kezelik.


Őstermelők esetében ez azért jelent kedvező változást, mert az Szja tv. 7. § (3) bekezdésében foglaltak értelmében az esetükben alkalmazott adómentes értékhatár a Natura 2000 támogatás összegével megemelkedik, azaz a támogatás összege az esetükben gyakorlatilag adómentes.

A változás miatt szükségessé, illetve lehetővé válik a korábbi adóbevallások korrekciója.
 

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) levélben fogja kérni a NAV elnökének közbenjárását annak érdekében, hogy az Szja tv. új értelmezését a területi adóhatóságok egységesen alkalmazzák.

Őstermelőnek nem minősülő egyéb gazdálkodók esetében a Natura 2000 támogatás adóügyi megítéléséről, illetve adómentessé tételének lehetőségeiről – mielőbbi intézkedés különösen az erdők Natura 2000 támogatása esetében válhat szükségessé – a NAK március során egyeztetéseket kezdeményez a Nemzetgazdasági Minisztérium illetékes államtitkárságával.


Az egyeztetés eredményéről a NAK ugyancsak tájékoztatni fogja az érintetteket.

 

Forrás: NAK 2018.03.13.

Primag - primag magPrimag - primag mag

Az Adatvédelmi Nyilatkozatban foglaltakat tudomásul vettem, elfogadom.